Aikuiset

Aikuiset

Näin edistät suun ja hampaiden terveyttä:

  • Harjaa hampaat aamuin illoin pehmeällä hammasharjalla ja fluorihammastahnalla.
  • Puhdista hammasvälit päivittäin hammasväliharjalla, hammaslangalla tai harjatikulla.
  • Älä tupakoi tai käytä nuuskaa.
  • Käytä alkoholia kohtuudella.
  • Syö monipuolisesti ruoka-aikoina.
  • Vältä makeita välipaloja ja juomia.
  • Käy säännöllisesti suun ja hampaiden tutkimuksessa.

 

Kuva 1. On tärkeää harjata hampaat kaksi kertaa päivässä fluorihammastahnaa käyttäen.

Parodontiitti eli hampaan kiinnityskudossairaus

Parodontiitti on hampaan kiinnityskudosta tuhoava sairaus. Pitkälle edennyt kiinnityskudostuho voi johtaa hampaan liikkuvuuden lisääntymiseen ja hampaan menettämiseen. Parodontiitti saa aikaan elimistössä matala-asteisen tulehdustilan, jolla on yhteys myös joihinkin yleissairauksiin, kuten diabetekseen ja sydän- ja verisuonisairauksiin. Diabetesta sairastavan henkilön on erityisen tärkeää käydä säännöllisesti hammaslääkärin tutkimuksessa ja huolehtia suun ja hampaiston terveydestä, sillä suun alueen tulehdukset voivat heikentää pitkäaikaista verensokerin (HbA1c) hoitotasapainoa.

Sairastumisriski krooniseen parodontiittiin vaihtelee yksilöittäin, ja krooniselle parodontiitille altistavat mm. tupakointi, huono suuhygienia sekä tietyt yleissairaudet ja lääkitykset. Hyvä suuhygienia sisältäen hampaiden harjauksen kaksi kertaa päivässä sekä hammasvälien puhdistamien päivittäin ehkäisee kiinnityskudossairauksia.

Karies eli hampaan reikiintyminen

Hampaan pinnalla elävät happoa tuottavat mikrobit aikaansaavat hampaiden reikiintymisen. Suun bakteerit pystyvät tuottamaan ravinnon sokereista happoja, ja syntyy ns. happohyökkäys. Hapot liuottavat hampaan pintaa, ja pikkuhiljaa hammas reikiintyy. Hampaan reikiintymiseen vaikuttaa aika, jonka mikrobit viettävät hampaan pinnalla. Hampaiden huolellinen harjaaminen ja hammasvälien puhdistminen poistaa bakteeripeitteen hampaiden pinnalta ja ehkäisee reikiintymistä.

Ravinto

Monipuolinen ja terveellinen ravinto on hyödyksi niin suun ja hampaiden kuin koko kehon terveydelle. Hampaiden reikiintymistä voi ehkäistä

  • syömällä ruoka-aikoina ja välttämällä napostelua
  • valitsemalla janojuomaksi veden
  • välttämällä sokerin runsasta käyttöä
  • käyttämällä täysksylitolituotteita säännöllisesti aterioiden jälkeen

Karieksen hallinnan Käypä hoito -suositus:

  • Runsaasti sokeria sisältävät tuotteet on tarvittaessa hyvä korvata sokerittomilla tai vähän sokeria sisältävillä tuotteilla.
  • Aikuiset saavat pääosan sokereista makeutesokerista, makeisista, kahvileivistä ja juomista.


Työikäisen on huolehdittava säännöllisestä suun tutkimuksesta ja hoidosta. Tutkimusvälit sovitaan hoitavan hammaslääkärin kanssa. Hammaslääkärin on tärkeää tietää potilaan sairaudet ja terveydentila sekä käytössä olevat lääkkeet. Yleissairailla suun alueen tulehdusten hoito on erityisen tärkeää.

 

 

 

Kuva 2. Aikuiset saavat pääosan sokereista makeutesokerista, makeisista, kahvileivistä ja juomista.

Kuva 3. Vesi on paras janojuoma.

Opas hampaiden hoitoon aikuisille (pdf)